2013. szeptember 24., kedd

(Nemcsak) Online kommunikáció 2 - blog és más ritkaságok?

Piaci bevezetés online kommunikációval - blogok, Facebook, Linkedin és a többiek

Sokan sokat mondanak arról, hogy az internet világában könnyebb vagy nehezebb lett egy brand vagy cég számára a piacra lépés. Legyen szó akár nemzetközi piaci bevezetésről, akár egy új márka piacra dobásáról vannak előnyei és hátrányai is a túl könnyen elérhető információnak ebből a szempontból. De vajon valóban szignifikáns ez a hatás? És főleg: mit tegyünk akkor?!

Keresőmotorok, optimalizálás, SEO

Az újfajta keresési módszerekkel olyan új fogalmak kerültek forgalomba, mint a Graph search és semantic SEO. Azonban a magam részéről még nem igazán találkoztam velük működés közben. Vagyis ilyen szempontból még abszolút a web 2.0 korát éljük. Bár Magyarországon lehet, hogy még csak a web 1.5 körül járunk. De most komolyan, és is hallok olyan fejtegetéseket, hogy már a web 4.0 alapjai is le vannak
source: gizmodo.com
téve, vagyis a keresőmotorok már egy-egy logikai lépcsők kihagynak és például nem étteremre kell, hogy keressünk, hanem csak japán kaját kell kérnünk. A kereső a helyünkkel nagyon tisztában van, ez nyilván senkinek sem kérdés, így könnyen meg tudja keresni azokat az éttermeket, amelyek oda kiszállítanak, szűri japán konyhára és csak valamilyen sorrendben elénk teszi. Adott esetben egy gombnyomás (vagy hang, vagy bólintással) és leadtuk a rendelést. Vagyis ebből a szempontból mindegy, hogy mi az étterem neve. Nem kell és talán nem is akarjuk tudni.

Azt most hagyjuk, hogy mik az aggályok ezzel - nyilván mindet lehet kezelni további preferenciákkal. Jó, még több dolog, tudás és döntés kerül át valakikhez - akik inkább valamik - de ezt is hagyjuk most, mert ez már eldöntött helyzet. Csak nem ébrednek öntudatukra... Vagy legalább nem fordulnak ellenünk!

Az én kérdésem inkább, hogy ez hol van?! Az én tapasztalatom, hogy ha valamilyen korábban olvasott cikkre rákeresek, biztosan nem találom meg, hacsak nem pontosan emlékszem a címére. Az biztos, hogy egy-két betűs elgépelést már kezel a gooogle (is). Ez már régi dolog. De hogy kontextus alapján még nem talál meg semmit, az biztos. Legalábbis felhasználói oldalon. (Hagyjuk az összeesküvés elméleteket is!)

Márpedig a felhasználói oldal a fontos számunkra. Hisz felhasználók vagyunk. Még mi, marketingesek is... Szóval, az én tanácsom továbbra is, hogy használjuk bátran a webes felületeket cégünk, vagy adott brand ismertebbé tételére, de ne várjunk csodát tőle továbbra se! Inkább amolyan good-to-have kategóriaként kezeljük.

Na jó, annál egy kicsit többről van szó, hiszen egy erős online jelenléttel ablakot nyithatunk a potenciális ügyfelek, vásárlók világára, amelyen keresztül észrevehetővé válhatunk - akár sok ezer kilométer távolságból is. Azt ne felejtsük el soha, hogy ez az ablak azért elég pici.

A webes megjelenéshez, vagy másképpen a piaci bevezetésünk online marketing általi megalapozásához is nézzünk néhány alapvetést! Tételezzünk fel egy - még mindig nem létező - KKV besorolású vállalkozót vagy vállalkozást, aki új (vagy nem új) cégét, és a márkát (általában ezen a szinten ez nem különül el) szeretné bevezetni.

A legfontosabb szabály, hogy álljunk be a brand (és a cég) mögé!

Ez nem kizárólag a bizalom építése miatt fontos - bár azért nagyon fontos -, hanem mert ezzel egyszerre építjük saját és cégünk szakértelemhez kötődő és minden egyéb hitelességét. Ráadásul a legfontosabb oldalakon ez - elvileg - csakis így lehetséges. De ne csak ezért és ne csak ennyire vállaljuk fel a márkát (céget), hanem álljunk ki teljesen előre! Ez egy teljesen más beállítódást is hoz magával, hiszen saját arcunkat tettük fel egy lapra. Mint a kalózkapitány, aki egy hajó megcsáklyázása előtt léket üt saját hajóján. Mert az üzleti sikerhez kell egyfajta kétségbeesés, igaz?! :)

Hol tehetjük meg mindezt? A marketing szempontól leghasznosabb online felületeken:

  • Weboldal. Elég old school, nem? Saját honlap. Lehet, hogy ezen hamarosan csak mosolygunk majd - gyermekeink biztosan -, de ma még ne árt. Kell. Hasznos. Nélküle nem megy. De most komolyan, nem fura a web 2.0, vagy legyen inkább peer-to-peer világában, hogy saját magunkról mondott információkkal akarjunk meggyőzni valakit? És ez még megy... És ez még megy. Szóval, használjuk ki a dolgot és legyen egy jól optimalizált oldalunk!
  • Facebook. Internet az internetben. Mindenki rajta van. Mára már az sem új, hogy céges oldalakat is létre lehet hozni. Tegyük meg!
  • LinkedIn. A szakemberek Facebook-ja. Aki itt nincs fent, az nem komoly szakember, vagy legalábbis nem veszi komolyan magát. Durva marketing szöveg? Igen, de ez az üzenet.
  • Blogger. Írjunk blogot! Bizonyíthatjuk szakértelmünket, hitelességet szerezhetünk hasznos információk, tanácsok megosztásával. Egy jól megírt és látogatott blog révén egyben igényszintet is emelünk és fokozzuk a brand awareness-t, vagyis jobban fogják ismerni a márkát és minket is! Jó, mi?! :)
Hirdessük magunkat és a márkát online!

Nos ez a téma számomra az egyik leginkább ellentmondásos rész az online kommunikációban. Hogy miért? Mert ez tipikusan olyan dolog, amitől túl sokat várunk. Erről már sokat írtam, szóval elég ennyi. csak nézzük meg a kínálatot!
  • AdWords - a CPC (cost per click) ősatyja és ősanyja egy személyben(?). Muszáj. Az előnye, hogy nem drága egész kevés költéssel is lehet viszonylag jó eredményt elérni.
  • Facebook - egészen jó lett a kezdeti nehézségek után. Hasznosságához persze az is kellett, hogy interakcióktól vált függővé az elérése egy-egy posztnak.
  • LinkedIn - még nem ajánlott, legalábbis Magyarországon.

Ne adjuk tehát fel! Csináljuk csak a webes tartalmakat, de a lényeg - szerintem - továbbra is az, hogy mi a célunk a dologgal. Ezzel legyünk tisztába, és ennek megfelelően legyen kialakítva az üzenet. Egyszerre mindenre célozni itt sem lehet, ne is próbálkozzunk vele! Ugyanakkor, némi utánaolvasással és rutinnal tudjuk céljainkat összevonni és netán egyszerre érdekes és kereső-optimalizált szöveget írni.

Az online felületek ehhez kínálnak egy kommunikációs csatornát. De semmiképpen sem többet. Piaci bevezetéssel és marketing üzenetek kialakításával továbbra is adunk tanácsot! ;)

Ha tetszett a bejegyzés, kövess, és segítsd munkánkat, nyomj egy like-ot és/vagy oszd meg! Köszönjük!


Korábbi bejegyzéseink közül ajánljuk figyelmedbe:

  • Hogy a kisvállalkozások számára készítendő stratégia miben kell(ene), hogy eltérjen a nagyobbaktól, itt fejtegetem.
  • A nemzetközi piaci bevezetés sajátosságairól pedig itt olvashatsz
  • Egy különleges rendezvényünkről is írtunk


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése